Carol Dweck (2006) azokat a tanult hiedelmeinket vizsgálta, melyeket igaznak és valóságosnak tekintünk. Amit igaznak gondolunk, azok tudatosan, de leginkább tudattalanul meghatározzák,
👉 azt, ahogy a világról gondolkodunk,
👉 valamint a mindennapi viselkedésünket is.
A magunkról alkotott képünket is ez a gondolkodásmód határozza meg, aminek a gyökere a gyermekkori környezetünk és szereplőinek bánásmódja, rejtett és nyílt üzenetei.
Dweck kutatásának középpontjában az állt, hogy miért van az, hogy a tehetségek közül egyesek kimagasló eredményeket érnek el, míg mások kevésbé lesznek sikeresek. Kutatásai során arra az eredményre jutott, hogy az emberek gondolkodásmódja kulcsfontosságú lehet, ezzel kapcsolatban kétféle szemléletet azonosított:
👉 Az emberek egy része úgy vélekedik az intelligenciáról és képességekről, mint velünk született megváltoztathatatlan adottságra. Őket a rögzült szemléletmód (fixed mindset) jellemzi.
👉 Azonban azt a meggyőződést, hogy az ember alapvető tulajdonságai kitartással, tanulással és erőfeszítéssel fejleszthetők, fejlődésfókuszú szemléletmódnak nevezte (growth mindset).
Ez a téma az iskolában is a segítségünkre lehet. Carol Dweck egy másik kutatása során azt vizsgálta, hogyan hat a dicséret a gyerekek teljesítményére. A gyerekeknek először olyan feladatot adtak, amit könnyen meg tudtak oldani.
1. Majd a gyerekek egyik csoportjának azt mondták, hogy ügyesek és okosak, amiért meg tudták oldani.
2. A másik csoportnál azonban a képességeik helyett az erőfeszítést dicsérték, azt hogy kitartóan dolgoztak.
Ezután a két csoportnak választási lehetőséget kínáltak:
1. egy nehezebb feladatot kaphatnak, vagy
2. egy könnyűt választhattak, amit biztosan meg tudnak oldani.
A nehezebb feladatot inkább a kitartásukért és az erőfeszítésükért dicsért gyerekek választották. Az „erőfeszítés” csoport tagjai még akkor is keményebben és hosszabb ideig dolgoztak egy feladaton, ha azt szinte lehetetlen volt megoldaniuk.
Mégis miért?
😔 A gyereket a képességei miatt (okos) dicsérjük ⟹ Azt gondolja majd, azért értékelik őt, mert okos. ⟹ Elkezd félni, hogy ne lesz majd értékes akkor, ha hibázik. ⟹ Ezért inkább nem kockáztat. ⟹ Nem fog elkezdeni semmi olyat, ahol kudarcot vallhat. ⟹ Csak olyan feladatba fog belevágni, amit biztos, hogy meg tud oldani. ⟹ Nem fog tudni fejlődni. Nem fogja tudni kibontakoztatni képességeit.
😊 A gyereket a kitartásáért dicsérjük. ⟹ Azt gondolja majd, hogy azért értékeljük, mert megpróbálta, mert kitartó, és nem azért, mert meg tudta oldani a feladatot. ⟹ Nem fog félni attól, hogy hibázik. ⟹ Képes lesz hosszú távon feladatban maradni. Szívesen vesz majd részt kihívást jelentő feladatokban, tevékenységekben.
Mi az amire te figyelsz? Mert azt tanítod!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése