2013. ápr. 21.

Lájkolni az agressziót

Pető Péter, a Népszabadság újságírója és a Lájkolni az agressziót cikk szerzője, Ujhelyi Adrienn mellett engem kérdezett a cyberbullyingról. Válaszoltam:

- Elektronikus vagy kiberzaklatásnak fordítják, ám általában meghagyják az angol kifejezést, mivel a zaklatás szónak szexuális konnotációja van a magyar nyelvben - felelte a jelenség elnevezését firtató kérdésünkre Ujhelyi Adrienn. Az ELTE egyetemi tanársegédje hozzátette: - A téma idehaza is mind több, főként pedagógiai konferencián kerül szóba, ám a szisztematikus feltárások még csak most vannak folyamatban. Korántsem meglepő, hogy mifelénk is fókuszba Kerül a cyberbullying, elvégre egyre több fiatal szerelkezik fel okostelefonnal, így a kommunikáció lényegében real-time üzemmódban zajlik. A készülékkel rögzített fotót vagy videót megannyi csatornán lehet publikálni: Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr, e-mail, fórumszoba, mobilalkalmazások, blogok - a sor végtelennek tetszik. Ha pedig a tartalom nyilvánosságra kerül, ismerősök százai lájkolhatják. 
- Ez már önmagában veszélyes - jegyzi meg Domonkos Katalin. Az ELTE doktorandusza, aki az elektronikus zaklatásról írja a disszertációját. Az áldozat már azt is támadásként éli meg, ha másoknak „tetszik” a megalázónak vélt helyzetet megörökítő kép, videó vagy szöveg. A szakember kiemeli, hogy nem szabad a zaklatást az internet termékének tekinteni, az „eredeti” változat, a „bullying”, a többség számára ismert. 

(...)
Igaz, az idősebbekre is sokszor ráférne egy előadás a tárgykörben. Tudniillik a rizikó minimalizálását csöppet sem segíti a felnőttek online felületen mutatott magtartása. Domonkos felhívja a figyelmet arra: megannyian posztolnak gyűlölt politikusokat megalázó helyzetben vagy éppen kötéllel a nyakában ábrázoló képeket, amelyeket igen agresszív kommentárral toldanak meg. Arról ilyenkor megfeledkeznek, hogy fiatal ismerőseik számára mintaadók lehetnek, s ha az online „viselkedés” elfogadott formájának látszik az agresszió, akkor a példa ragadós lehet. Ha később a diák a tanárjáról készült mémet tölti fel, az aligha szólhat érte, aki rendre hasonló formában nyilatkozik.
- Csöppet sem meglepő, hogy a felnőttek nincsenek felkészülve a helyzet kezelésére, nem mérik fel tetteik súlyát, mert szocializációjukhoz nem tartozott hozzá ennek a közegnek a megismerése, a megtanulása - mondja Domonkos. Ennek az eredménye, hogy ma több generáció közösen tapasztalja meg a veszélyeket s keresi a megoldásokat a kockázatok csökkentésére. Pedig a kihívás korántsem komplex: ahogyan a szülő a játszótér használatára is megtanította a gyermekét, úgy kell eljárnia az elektronikus világ esetében is.

Tovább a teljes cikkre

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése