Az osztályon belüli közös döntéshozást jó dolognak gondoljuk. Adott egy probléma, átbeszéljük, szavazunk, döntünk és kész is. Elégedettek leszünk magunkkal és a munkánkkal. Aztán idővel látjuk, hogy nem minden úgy működik, ahogy azt gondoltuk. Ennek több oka is lehet, amiket szép lassan összegyűjtök majd itt. Most jöjjön az első rész:
Amikor csoportban
kell döntést hozni, akkor hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy csak jó vége
lehet. Hiszen sokan vagyunk, mindenki elmondhatja szabadon a véleményét, ha
pedig nem teszi, akkor automatikusan azt gondoljuk, hogy egyetért velünk. Pedig
sokszor a csoportdöntés maga a probléma forrása. A konformizmus, a konfliktus
kerülése, a nyugalom megtartása miatt rossz döntések sorozatát hozhatja a
csoport. Lehet, hogy a hallgatás nem egyetértést jelent, hanem egyet nem
értést. De az attól való félelem miatt, hogy
👉nem
fogadnak majd el,
👉haragudni fognak rám,
👉nem fognak befogadni,
👉konfliktus okozok,
👉negatív következménye lesz annak, ha elmondom a véleményem,
👉haragudni fognak rám,
👉nem fognak befogadni,
👉konfliktus okozok,
👉negatív következménye lesz annak, ha elmondom a véleményem,
inkább nem szólalnak fel. Nem kerül be a közös csoport-tudatba több más nézőpont, kritika, szemlélet. Veszteség keletkezik.
De hogyan előzhetjük meg mindezt? Hogyan csökkenthetjük a csoportgondol hátrányait?
✅A nyílt
kérdezés és a szabad véleménynyilvánítás támogatása. – Ezek nyilvános elismerésével
nő a gyakorisága is.
✅Egy nagyobb csoporton belül kisebb csoportok létrehozása a probléma megoldásához, ötleteléshez.
✅Beszélgetőkör vagy körbeszélgetés támogatása. – Mindenkinek szót kell kapnia. Mindenkinek adott ideje van. Mindenkit végig kell hallgatni.
✅Nyilvános szavazás kerülése. – Valószínűbb, hogy megjelenik a többséggel vagy a vezetővel szembemenő vélemény, ha nem kell arccal vállalni azt.
✅Érdemes időnként kívülállót is bevonni a döntéshozatalba. – Őt nem befolyásolja az attól való félelem, hogy gyengül a csoportban betöltött szerepe, ha a csoporttal ellentétes véleményen van.
✅A vezető ne foglaljon előzetesen állást az adott kérdésben. – Ha mégis megtörtént, akkor igyekezzen javítani a helyzeten azzal, hogy több lehetséges kimenetelt sorol fel, és először kérje ezen lehetőségek számának növelését.
✅Ördög ügyvédje szerepkártya bevezetése. – Ő az, akinek az lesz a feladata, hogy mindent megkérdőjelezzen, így egy összeszokott, homogén csoportba is bejut(hat) az ellentétes nézőpont.
✅Rengeteg gyakorlással, önismerettel, időt hagyva magunknak és a csoportnak a változáshoz.
✅Egy nagyobb csoporton belül kisebb csoportok létrehozása a probléma megoldásához, ötleteléshez.
✅Beszélgetőkör vagy körbeszélgetés támogatása. – Mindenkinek szót kell kapnia. Mindenkinek adott ideje van. Mindenkit végig kell hallgatni.
✅Nyilvános szavazás kerülése. – Valószínűbb, hogy megjelenik a többséggel vagy a vezetővel szembemenő vélemény, ha nem kell arccal vállalni azt.
✅Érdemes időnként kívülállót is bevonni a döntéshozatalba. – Őt nem befolyásolja az attól való félelem, hogy gyengül a csoportban betöltött szerepe, ha a csoporttal ellentétes véleményen van.
✅A vezető ne foglaljon előzetesen állást az adott kérdésben. – Ha mégis megtörtént, akkor igyekezzen javítani a helyzeten azzal, hogy több lehetséges kimenetelt sorol fel, és először kérje ezen lehetőségek számának növelését.
✅Ördög ügyvédje szerepkártya bevezetése. – Ő az, akinek az lesz a feladata, hogy mindent megkérdőjelezzen, így egy összeszokott, homogén csoportba is bejut(hat) az ellentétes nézőpont.
✅Rengeteg gyakorlással, önismerettel, időt hagyva magunknak és a csoportnak a változáshoz.
És ami a legfontosabb. Nem baj, ha még nem megy, vagy már megint nem megy. Ilyenkor érdemes megvizsgálni, hogy mi nem ment, és hogy mi az, amire jobban kell majd figyelni legközelebb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése