2013. márc. 23.

Azok az ártatlan mesék?

Ha a gyerekek lázasak, de már semmivel nem tudom távol tartani őket a trambulintól, vagy az ülőgarnitúra trambulinként való használatától, akkor mindig bevetem a jolly jokeremet: Bekapcsolhatják valamelyik mesecsatornát. Amikor csak tudom, velük együtt nézem a meséket és közben igyekszem mediátorként működni. Azon persze már meg sem lepődöm, hogy a mai mesék olyan témákról is szólhatnak, mint a webshow (icarly), vagy éppen a blogírás (Arthur VII.: Muffy és a rettenetes blogja). Megjegyzem, fontos és hasznos dolognak tartom, hogy ne csak rémisztgetésről szóljanak az internettel kapcsolatos gyerekműsorok, de ez a bejegyzésem mégis inkább a helyzetjelentős- rémisztgetős kategóriába tartozik. És hogy miért? Mert mikor elkezdtem a témámmal (online zaklatás) foglalkozni sok mindenre gondoltam, de arra nem, hogy a kutatási témámhoz egy mesecsatornán találok példát (Nincs több suli című mese február 24.-én vetített része). Idézem:

"Jobb ha tudod, lemásoltam a naplódat, és ha nem segítesz nekem, felrakom a netre." 

Vicces? Szerintem nem! Azért nem, mert az online zaklatás a kommunikációs eszközök használatával elkövetett szándékos, ismétlődő, ártalmas cselekedet. Ide tartozik többek között az is, ha olyan információt teszünk közzé, amit az áldozat maga nem szeretne senkivel sem megosztani. Ilyen információ többek között egy személyes napló is.


Én megállítottam a mesét és kérdeztem, beszéltem a gyerekeimmel a hallottakról, de természetesen nem biztos hogy ezt mások is meg tudják tenni. Nem biztos, hogy mások füle mellett nem szalad el, ez az "ártatlan" (?), rövid mondat.
Itt az ideje (már megint) elgondolkodnunk azon, hogy miközben szörnyülködünk a "mai" gyerekek és fiatalok viselkedésén, elfelejtjük megvizsgálni magunkat, magatartásunkat, szokásainkat és azt, hogy milyen mintát nyújtunk nekik tetteinkkel, szavainkkal, megosztásainkkal, vagy éppen meséinkkel.
Zárójelben jegyzem meg, a fenti fenyegetés célt ért! A megfenyegetett mesehős segített a fenyegető mesehősnek. Jó ez nekünk?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése