2012. dec. 2.

Egyedi bánásmód – minden gyereknek!

A Magyar Pedagógiai Társaság és a Magyar Pszichológiai Társaság által rendezett előadás-sorozat első előadásán jártam november 27.-én. 
A sorozat fő célja, hogy a két tudományág, szakembereik együttműködésével, a gyakorlati oldalon is közelebb kerüljön egymáshoz, hangsúlyt fektetve a legújabb módszerek, programok bemutatására.
Mielőtt tudósításomba belevágnék, szeretném jelezni, leírásom nem lesz teljes. Az előadások közben legnagyobb bánatomra csak hívószavakat írtam le. Akkor még bíztam a memóriámban. Mindezek miatt a bejegyzésben azokat a gondolatokat emelem ki és osztom meg olvasóimmal, melyek én hangsúlyosnak, és az elhangzottak uniójának vélek.

Elsőként Vekerdy Tamást hallgathattuk. Történeteivel elsősorban a Waldorf-pedagógia kulisszái mögé tekinthettünk be. Példákkal színesítve tárta elénk, mit is jelent náluk az életkori sajátosságokat és az adott korhoz tartozó fejlődési törvényszerűségek figyelembevétele a testi, lelki és szellemi fejlesztés során.  
Náluk az írást megelőzi a formarajzolás, a olvasást pedig az írás. A formarajz segíti a különböző térirányok tudatossá tételét, előkészíti az írást és a geometriát. Az írás elsőbbsége pedig azt jelenti, hogy a gyerek azon tanul meg olvasni, amit már le tud írni: a szó szerinti példa valahogy így hangzott: "FA = A felnőttek így rajzolják le a fát.". Az új formákat, betűket egyaránt megformálják testünkből, alakját végig járják, végig futják, "lerajzolják" nagyban a táblára vagy papírra (nem vonalas) mielőtt a füzetbe kerül (de még akkor is nagy méretben). A méret azután fokozatosan csökken, a hagyományos sorközű füzetbe általában csak harmadikban írnak.


A serdülőkorig elsősorban az érzelmi életet megalapozó művészeti nevelés és az élmény a hangsúlyos. Példát hallhattunk a levegő áramlásra a tűz környezetében: "A tűz fölé tartott forgó, a tűz közelében befelé, magasabbra tartva kifelé forog. Azért, mert valami történik, de nem nevezik nevén. Nem írnak képletet sem. Az élmény a fontos. Ezért olyan sincs, hogy holnap felelünk tűzből!" 
Az értelem fejlesztésére a 14. év utáni időszakot tartja alkalmasnak. A nyolcadik után már megjelennek a szaktanárok. Velük kezdődik a fogalmi képzés.
Végül a differenciálás kapcsán megemlítette, hogy nálunk nem jellemző, de beszélt Gyermekek Házáról, amely módszereit kiváló példának tartja az öndifferenciálás és önértékelés tekintetében.

Második előadóként Gádor Annát hallhattuk, aki 1990-ben kollégáival megalapította a Rogers Személyközpontú Iskolát. Többször említette a saját élmény fontosságát a pedagógusoknál is. Véleménye szerint, nem lehet differenciálást (sem) előadásban megtanítani. Szükség van arra, hogy a pedagógusok saját maguk átéljék a módszert, ezért nagy a felelőssége a pedagógusképzésnek. Beszélt arról, a pszichológiában természetes, hogy tréninget csak az vezethet, aki saját maga is részt vett rajtuk. 
Iskolájuk jellemzői közt kiemelte a szülők bevonását, szöveges értékelést, az egyedi bánásmódot.. Ez utóbbival kapcsolatban meglepte, hogy mégis vannak gyerekek, akik úgy érzik, van akivel a tanárok kivételeznek. Ennek megoldása, van akinek több odafordulásra van szüksége, míg másoknak kevesebbre ahhoz, hogy ne érezze magát elhanyagoltnak.


 
 
Következő előadóként Czike Bernadett támogató programokat mutatott be. Elsőként a pedagógia megújulását sürgető, szükségessé tevő társadalmi változásokról beszélt. Az információrobbanásról, amely megváltoztatta a a pedagógusszerepet: a tanár már nem a tudás forrása. A demokratizálódásról, melynek következménye a partneri viszony fontossága a tanár és diák között. Végül a globalizációról, mely toleranciáért kiált. Hangsúlyozta a saját élmény, az önállóság, az önbizalom és a döntési képesség (felelősségérzetet alapozza) szerepét, melyek azonban félelem teljes légkörben nem fejleszthetőek. 
Az előadás során elhangzott két programcsomag:
1. Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák programcsomag. 
2. Tevékenykedtető módszerek a pedagógusképzésben programcsomag.

Végezetül Lénárd Sándor prezentált nekünk. A bevezető gondolatai (is) nagy derültséget keltettek a hallgatóságban. Csak két példát említve:  "már csak 20 évem van a nyugdíjig, én nem tanulom meg ezeket a modern eszközöket" és a "miért tanítom a kovalens kötést, mert ezt tudom, vagy mert szüksége lesz a gyereknek rá". Tanácsai pedig arra az esetre, ha másképp gondolkodnánk: 
Első lépésben át kell rendezni a teret. Majd meg kell ismernem a gyereket. A hogyanra a válasz "egyszerű", közéjük kell mennem, együtt kell dolgoznom velük, kérdeznem kell őket.
Majd a három "osztálytermi-iskolai" szükségletről beszélt. Az első a KAPCSOLAT. 1. Benne foglaltatik az, hogy a tanulók megéljék, hogy számíthatnak tanárukra. 2. Jelenti a megbecsülés érzését, amely a halkan javító és hangosan dicsérő pedagógusi hozzáállással érhető el. 3. Ide tartozik még a közös munka, Lénárd-féle szemléltetéssel: "jobb ketten hülyének lenni mint egyedül"
A második létszükséglet a KOMPETENCIA. Annak megélése, hogy meg tudom csinálni. Ha pedig átérezte többször, hogy meg tudja csinálni, meg lesz az önbizalma ahhoz, hogy új feladatba fogjon.
A harmadik szükséglet az AUTONÓMIA. Hozhasson a diák szabad döntéseket, tervezhessék meg a munkájukat.
Nem mellékes, hogy az alapszükségletek megléte a tanárok számára is elengedhetetlenek. Ha érzi a megbecsülést, ha szakmai önbizalma rendületlen és szakemberként önálló döntéseket hozhat (többek között), akkor az nemcsak a pedagógus számára nyereség.


4 megjegyzés:

  1. Ezt olvasni is gyönyörűség..kis batyu a 21. századhoz.Jó, hogy megosztottad.

    VálaszTörlés
  2. Szia Hajni, Örülök, hogy elolvastad! Gyönyörű nap volt nekem is. Jó volt ott lenni, hallani és látni, hogy sokan "másképp" gondolják. Az előadásokról készült felvétel, de azóta sem találom online. Remélem azért megosztják. Ha igen, azonnal frissítem a bejegyzésem. Jó lenne, ha minél többen megnézhetnék!

    VálaszTörlés
  3. Megtaláltam és beágyaztam a felvételt! :-)

    VálaszTörlés
  4. Én meg továbbosztottam, nagyon kellene, hogy sokan hallják - meghallják!

    VálaszTörlés