Íme néhány kutatási eredmény a könyvből:
- A fenyegetettség és a félelem aktiválja a stresszgéneket. Ezzel szemben az inspiráló szellemi élmények, érdekes tevékenységek, társas támogatás, az emberek közötti pozitív tényezők olyan géneket aktiválnak, amelyek serkentik az idegsejtek szaporodását.
- A gyermekkori stressz befolyásolja az agy fejlődését, megváltoztatja a neurotranszmitterek (ingerületátvivő anyagok) aktivitását, csökkent kognitív kapacitáshoz vezet.
- A gyermekkorban elszenvedett erőszak neurobiológiai lenyomatként raktározódhatnak el, ami később fellépő lelki vagy pszichoszomatikus problémák előidézője lehet.
- A gyermekkorban átélt szegénység, stressz és a gyermekekkel szemben elkövetett rossz, erőszakos bánásmód hatására csökken a (1) prefrontális kéreg és a (2) hippokampusz térfogata. A (1) prefrontális kéreg felelős azért, hogy képesek legyünk megfelelően irányítani viselkedésünket, gondolatainkat és érzelmeinket. Az agy ezen területeinek sérülését gyakran összefüggésbe hozzák a releváns dolgokra való összpontosítás képtelenségével, az impulzitivással, a gátlástalansággal és más viselkedési zavarral. A (2) hippokampusz, a halántéklebeny mélyén elhelyezkedő agyterület, mely nélkülözhetetlen szerepet játszik összetett információk, események memorizálásában, a hosszútávú memórianyomok kialakításában. Károsodása emlékezetproblémákat okoz. Mindezek miatt nem meglepő, hogy a nehéz anyagi körülmények között és erőszakos, agresszív környezetben élő gyerekek nehezebben tanulnak, impulzívak és kevésbé teljesítenek jól az iskolában.
Forrás: Joachim Bauer (2011): A testünk nem felejt. Kapcsolataink és életmódunk hatásai idegrendszerünk és génjeink működésére. Ursus Libris. Budapest.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése